lørdag 15. mai 2010

Nydelig beltestakk fra Aust-Telemark


Hvilken bunad som er vakrest i landet her, kan diskuteres, men det er vel liten tvil om at beltestakken fra Telemark er nydelig.
Eller hva sier dere?

Dette bildet er lånt fra Almankås, som har lange tradisjoner med å lage disse fantastiske bunadene.
Dette er en jentebunad, og nettopp en slik er vi så heldige å få låne til datteren i huset.
Tror kankje jeg er den som synest dette er gjevest, men hun er så utrolig fin i den, og jeg tror hun innerst inne synes det selv også.
Hun er jo snart 14 år, og da er man av prinsipp uenig med mamma når det gjelder klær.....

Hvordan er det hos dere?
Er det mange som har bunad, evt hvilken?

Jeg har selv bunad fra Nord-Trøndelag, og elsker den.
Selv er jeg født og oppvokst i Vestfold, men med foreldre fra Trøndelag synes jeg det er stort å bære en bunad etter min bestefars søstre.

Når det gjelder pikebunaden fra Telemark, må jeg innrømme at vi ikke har annen tilknytning til stedet, enn min svigerinne som eier bunaden.
Siden hun selv "bare" har sønner synes vi alle det er hyggelig at den i alle fall blir brukt, og ikke er stuet bort i et skap.

Hva synes dere?
Er det "lov" å bruke en bunad fra et annet sted enn der man selv kommer fra?

5 kommentarer:

sylvia sa...

hei på deg.
lov å lov..ingen kan vel nekte deg det ..ler..
jeg er fra skien jeg så kan godt væredin kusine ,så har du alibi for å bruke øst telemarkbunad.
den er bare nydelig..
har ikke bunad jeg,
klem fra sylvia

Smykkas sa...

Hei, hei.

Akkurat i dag har jeg litt ledig tid og synes det er kjekt å se litt på nye blogger. Og plutselig er jeg her hos deg.

I utgangspunktet synes jeg man skal ha en viss tilknytning til stedet man velger bunad fra. Selv har jeg Rogalandsbunad, fordi jeg er født og oppvokst i Haugesund. Nå bor jeg i Bergen.

Jeg er veldig glad i bunaden min, og det er min mor som har stått for broderingen.

Telemarksbunaden er virkelig vakker - ingen tvil om det. Så koselig at det finnes en jente i familien som kan bruke stasen.

Håper du vil ta deg tid til et lite besøk på min blogg, og jeg kommer til å legge deg til på min bloggliste.

Ha en kjempefin kveld.

Hilsen Astrid

Pia sa...

Tusen takk for hyggelig besøk i min blogg - flott at jeg kunne få oppdage din blogg!
Svigers bor rett ved Almankås, faktisk, så mannen min har bunad fra Telemark. Jeg har Lofotenbunad, fått av farmora mi.
Jeg synes at man må ha en viss tilknytting til det stedet bunaden stammer fra.
Ha en flott innspurt før 17.mai! Og selvfølgelig en strålende nasjonaldag!

Evelyn sa...

Hei :)

Ja det er en fin bunad dette..

Selv har jeg ikke bunad.. men datteren min har nordmørsbunaden da..

ha en flott 17 mai feiring :)

Ingrid sa...

Hei
Jeg syns alle bunadene har hver sin sjarm, og når man kler akkurat den som man har, så blir den uansett veldig vakker. Telemarksbunadene står mitt hjerte nær, siden min familie er derfra. De er nydelige med alle båndene og alt broderiet, og veldig tidkrevende å lage. Jeg har lært at man tradisjonelt får den bunaden fra det stedet som mor og mormor kommer fra, siden det er de som skal sy den (!) Når din datter får en bunad fra en kvinne i din familie, er det altså helt "riktig" etter gammel skikk! Men det er ikke en beltestakk på bildet, det er en øst-telemarkbunad.