tirsdag 18. mai 2010

En trenger ikke være Einstein.....

for å være enig i dette:

Prøv ikke å bli vellykket, prøv heller å bli et verdifullt menneske


Sitatet er av Albert Einstein, en klok mann som har blitt sitert utallige ganger.

Jeg er opptatt av å fylle dagene mine med verdifulle tanker, ord og gjerninger, og da er slike visdomsord gode å ta med seg i hverdagen.

Hva gjør et menneske vellykket?
Hva gjør et menneske verdifullt?

Hva er det jeg ønsker å vise andre av meg selv?
Min vellykkethet, eller min sårbarhet?
Er jeg mindre verdifull for mine venner når jeg lar dem se mine svakheter og sårbarhet?

Hvilke mennesker vil jeg selv ha i min nærhet?
De verdifulle eller de vellykkede?

Svaret på  det siste spørsmålet er enkelt for meg, og jeg skal ha dette sitatet som et lite mantra i dagene fremover.
Kanskje det vil fjerne noen av mine bekymringer og energikrevende gjøremål....

2 kommentarer:

sylvia sa...

hei vennen.
så sanne ord dette her,tror jeg kopierer dem på en av mine tavler....
tror nok at om man er verdifull for andre,å er snill å grei som en vil at andre skal være mot en,så blir man vellykket...?det beste er å ikke gå på akord med seg selv,men ta vare på de små øyeblikk..
å man lærer mens veien blir til..
ønsker deg gode dager vennen..
ja husk du er verdifull....
klem fra sylvia

Smykkas sa...

Et flott innlegg du har laget.

Selv er jeg så heldig å ha venner som jeg kan vise mine svalheter for.

Gjennom livet har jeg lært å erkjennne følgende:

Det er forskjell på bekjente og venner.

Klem